Selasa, 23 Jun 2009

Wajib lulus BI sekat potensi pelajar

CADANGAN Kementerian Pelajaran untuk menjadikan syarat lulus Bahasa Inggeris dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) sewajarnya difikirkan dengan mendalam. Perkara ini penting kerana kesan daripada pelaksanaan itu akan menyebabkan kesulitan yang teramat sangat kepada anak-anak bagi menyambung pelajaran pada peringkat lebih tinggi.

Penulis berpendapat proses memperoleh ilmu dan menguasai ilmu tidak perlu terlalu rigid, disukarkan atau disusahkan. Walaupun polisi kementerian atau kerajaan bertujuan untuk memastikan warga Malaysia menjadi insan yang boleh menguasai bahasa Inggeris dengan baik dan serba boleh, ia perlu dibuat dengan penuh berhemah dan bijak sana.

Dalam dunia pendidikan moden, cara manusia membina maklumat adalah pelbagai. Apabila syarat lulus Bahasa Inggeris ditetapkan, akan menyebabkan peluang lepasan SPM untuk melanjutkan pelajaran pada peringkat sijil lanjutan, diploma dan ijazah akan terhalang.

Saya berpendapat bahasa Inggeris tidak wajar dijadikan 'autoriti' yang boleh menyekat potensi individu dalam menuntut ilmu. Sepatutnya, mekanisme menguasai bahasa Inggeris dipermudahkan seperti penguasaan bahasa Inggeris boleh dilanjutkan kepada institusi tempat pelajar melanjutkan pelajaran.

Sebagai contoh pelajar yang melanjutkan pelajaran pada peringkat diploma dan ijazah perlu menghadiri kuliah bahasa inggeris dan menguasai tahap tertentu dalam tempoh pengajian. Tahap penguasaan itu dire-kodkan.

Dengan cara itu, proses pengajaran Bahasa Inggeris akan menjadi lebih bermakna dan menyeronokkan. Menjadikan syarat lulus Bahasa Inggeris pada peringkat SPM sebenarnya tidak relevan.

Sepatutnya majikan termasuk JPA perlu menetapkan tahap penguasaan bahasa Inggeris tertinggi yang dipelajari, sama ada pada peringkat universiti, kolej dan sebagainya.

GURU TUA AMPANG,
Ampang,
Selangor.

Berita Harian Online: 23 Jun 2009

Tiada ulasan: