Khamis, 25 Jun 2009

12 lagi kes baru H1N1


ROKIAH Yaakob membantu pelajarnya memakai penutup hidung dan mulut yang diberikan secara percuma ekoran seorang pelajar SMK Wangsa Maju Seksyen 2, Kuala Lumpur, dijangkiti HINI, semalam.


PUTRAJAYA 24 Jun – Kes selesema babi, influenza A (H1N1) di negara ini terus meningkat dengan 12 lagi kes baru dikesan.

Ia membabitkan 10 kes import baru dan dua jangkitan tempatan.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Mohd. Ismail Merican (gambar) berkata, kes baru itu melibatkan dua warga Yemen dan seorang dari Indonesia manakala selebihnya adalah warga tempatan yang telah melawat negara-negara terjejas dengan wabak itu iaitu Singapura, United Kingdom, Thailand, Filipina, Australia dan Amerika Syarikat.

‘‘Ini menjadikan jumlah keseluruhan kes H1N1 yang dikesan di negara ini 80 kes iaitu 69 kes import dan 11 kes jangkitan tempatan.

‘‘Semua pesakit yang telah dimasukkan ke wad adalah stabil dan sedang menerima rawatan antiviral,” katanya.

Beliau ditemui pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Teknikal Mengenai H1N1 di sini hari ini.

Sehingga kini, jumlah kes terkumpul yang disiasat kerana disyaki jangkitan influenza A (H1N1) sebanyak 1,619 kes.

Mohd. Ismail berkata, sehingga pagi ini, 44 pesakit masih berada di hospital dan disahkan positif H1N1.

‘Hospital itu adalah Hospital Sungai Buloh (24 pesakit), Hospital Kuala Lumpur (4), Hospital Pulau Pinang (4) dan Hospital Ipoh (1).

‘‘Empat lagi hospital ialah Hospital Alor Setar (3), Hospital Tuanku Ampuan Rahimah (4), Hospital Tuanku Jaafar (2) dan Hospital Umum Sarawak (2),” katanya.

Menurutnya, bilangan sekolah yang ditutup kekal empat manakala tiga lagi sekolah kekal diarah tutup satu daripada kelas masing-masing.

Bagaimanapun, beliau berkata, ibu bapa pelajar sekolah terlibat diminta terus memastikan anak-anak mereka berada di rumah dan tidak mengunjungi tempat-tempat awam termasuk kelas tambahan dan sekolah agama.

‘‘Pelajar terlibat yang mengalami gejala demam dan tanda-tanda seperti batuk, sakit tekak dan selesema hendaklah segera mendapat rawatan di hospital berdekatan,” katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) memaklumkan bahawa sehingga pagi ini, jumlah terkumpul kes H1N1 daripada 99 negara adalah sebanyak 53,110 kes dengan 232 kematian iaitu pertambahan sebanyak 423 kes.

Utusan Malaysia Online: 25 Jun 2009

Tiada ulasan: