Jumaat, 12 Jun 2009

Kaedah pembelajaran Bahasa Inggeris era 60-an lebih berkesan

SAYA bekas pelajar aliran Inggeris pada 60-an yang menjalani kelas peralihan selama setahun sebelum melangkah ke Tingkatan Satu aliran Inggeris pada tahun berikutnya.

Ketika berada di kelas peralihan, kami menggunakan dua buku teks, iaitu English Book One dan English Book Two keluaran Oxford of London sebagai bahan pembelajaran untuk mengenal dan memahami penggunaan tata bahasa Bahasa Inggeris.

Kedua-dua buku teks itu sangat padat dan lengkap dengan pelbagai tata bahasa yang diperlukan dalam mengenal dan memahami bahasa Inggeris secara lengkap dan lebih dekat.

Malangnya buku berkenaan sudah tiada dalam simpanan sebaik saja saya memberi pinjam kepada pelajar kelas peralihan tahun berikutnya dan beliau tidak memulangkannya semula selepas tamat belajar.

Saya sudah lama cuba mencari buku itu jika ada dijual di mana-mana kedai buku dan ingin memberikannya kepada anak sebagai buku tambahan dan rujukan, sama ada murid sekolah rendah atau menengah.

Saya mencadangkan supaya kedua-dua buku itu diguna pakai semula sebagai buku teks untuk pelajar bermula daripada Tahun Dua, atau Tahun Tiga sehingga ke Tahun Enam.

Saya yakin dan percaya dengan menggunakan buku itu selama tiga atau empat tahun berturut-turut sebagai bahan pembelajaran akan lebih memahirkan pelajar kita dalam memahami tata bahasa Bahasa Inggeris.

Di dalamnya sarat dengan pelajaran ‘penjodoh bilangan, perbuatan, bangun kena buat, past tense, present tense, past perfect tense, seruan, tanda soal dan pelbagai tata bahasa yang diperlukan ketika bertutur atau menulis.

Pada pandangan saya, sistem pembelajaran sekarang terlalu pantas dan cuba mengambil jalan pintas, iaitu murid-murid diberikan kerja latihan yang membabitkan tata bahasa yang tinggi sedangkan pengenalan secara lengkap dan sempurna tidak didedahkan kepada mereka.

Saya terkilan apabila menyemak buku latihan dan buku teks sekolah rendah begitu tinggi tahap pembelajarannya sehingga adakala saya sendiri pun tak tahu nak menyelesaikannya.

Saya berpendapat, kalau sistem itu tidak diubah kepada sistem lebih mudah dan sesuai, kefahaman pelajar tidak kemana.

Apa yang saya lihat ialah sistem yang digunakan itu seolah-olah pelajar menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pertuturan di rumah.

Sekali lagi saya menyarankan agar kedua-dua buku itu digunakan.



ARJUNA TAPA,

Kuala Lumpur.

Berita Harian Online: 12 Jun 2009

Tiada ulasan: