Rabu, 24 Jun 2009

PPSMI siap minggu depan?

KUALA LUMPUR 23 Jun – Setelah hampir enam tahun dilaksanakan, nasib dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang banyak menimbulkan kontroversi akan dapat diketahui dalam waktu terdekat ini.

Menurut Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, keputusan mengenai PPSMI akan diumumkan awal bulan depan selepas analisis pelaksanaan dasar tersebut dibentangkan kepada Kabinet dalam tempoh terdekat ini.

Katanya, analisis menyeluruh dan kertas mengenai hala tuju PPSMI sudah siap dan akan dibentangkan kepada Kabinet untuk mendapatkan keputusan muktamad mengenainya.

‘‘Saya memberi jaminan bahawa keputusan yang akan diambil oleh kerajaan berhubung dasar PPSMI akan memberi kebaikan kepada murid, guru dan masa depan negara,” katanya yang juga Menteri Pelajaran ketika menjawab soalan Dr. Tan Seng Giaw (DAP-Kepong) pada sidang Dewan Rakyat hari ini.

Muhyiddin berkata, kerajaan juga memikirkan implikasi terhadap kohort murid yang terlibat dalam pelaksanaan dasar itu sejak 2003 hingga sekarang iaitu kelompok murid yang dapat mengikuti dengan baik dan kelompok murid yang sebaliknya.

‘‘Oleh sebab itu sebagai kerajaan yang bertanggungjawab, kita mengambil sedikit masa untuk menilai implikasi dasar tersebut daripada pelbagai sudut dan memikirkan cara-cara untuk menambah baik sistem pendidikan negara secara komprehensif,” jelasnya.

Muhyiddin berkata, kerajaan komited memastikan kecemerlangan murid dalam subjek Sains dan Matematik seiring dengan peningkatan penguasaan bahasa Inggeris sebagai bahasa ilmu dan komunikasi antarabangsa.

Pada masa yang sama juga katanya, kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, bahasa ilmu dan perpaduan di kalangan rakyat akan terus dimartabatkan.

‘‘Sebagai bahasa pengantar utama dalam sistem pendidikan kebangsaan, kerajaan akan memastikan komponen bahasa Melayu dalam pengajaran dan pembelajaran akan dipertingkatkan. Kerajaan akan mengambil kira kedua-dua pertimbangan ini dalam membuat keputusan mengenai dasar PPSMI,” katanya.

PPSMI mendapat banyak bantahan daripada pelbagai pihak termasuk bukan Melayu yang bimbang dengan pencapaian pelajar dalam subjek berkenaan khususnya di kalangan pelajar luar bandar.

Malah pejuang bahasa kebangsaan juga melihat PPSMI bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan apabila bahasa Melayu tidak digunakan sebagai bahasa pengantar dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik di sekolah-sekolah.

Kemuncak terhadap bantahan itu apabila Gerakan Menentang PPSMI (GMP) mengadakan perhimpunan membabitkan kira-kria 5,000 orang yang kemudiannya berarak dari Masjid Negara ke Istana Negara bagi menuntut pemansuhan dasar tersebut.

Dalam pada itu, Muhyiddin berkata, kementerian memfokuskan kepada usaha meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris di kalangan guru dan murid dengan menambah baik latihan guru serta meningkatkan mutu pengajaran serta pembelajaran subjek itu di sekolah.

‘‘Antara langkah yang diambil ialah masa pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Bahasa Inggeris di sekolah ditambah untuk membolehkan kandungan pengajaran dan pembelajarannya ditambah,” ujarnya.

Menurutnya, langkah itu penting kerana penguasaan bahasa Inggeris yang baik di kalangan murid dan guru merupakan pra syarat utama kepada kejayaan dasar seperti PPSMI.

Tambahnya, kajian kementerian dan pasukan penyelidik bebas daripada institusi pengajian tinggi (IPT) mendapati tahap penguasaan bahasa Inggeris di kalangan murid dan guru secara keseluruhannya berada pada tahap sederhana.

Menjawab soalan tambahan Datuk Seri Abdul Ghapur Salleh (BN-Kalabakan) mengenai PPSMI yang tidak membantu peningkatan terutama di kalangan murid-murid luar bandar, Muhyiddin berkata, semua guru bahasa Inggeris yang dihantar ke luar bandar telah diberikan insentif dalam bentuk elaun.

Mengenai faktor keengganan segelintir guru mengajar di kawasan luar bandar, beliau menjelaskan, ia disebabkan oleh ketiadaan tempat tinggal yang selesa untuk mereka.

Utusan Malaysia Online: 24 Jun 2009

Tiada ulasan: