Jumaat, 3 Julai 2009

Bina sekolah baru guna IBS

SEPANG 2 Julai – Pembinaan sekolah-sekolah baru akan diberi keutamaan menggunakan Sistem Binaan Berindustri (IBS) bagi mengatasi masalah pembinaan sekolah yang tergendala.

Di bawah sistem itu, komponen pembinaan dibuat secara terkawal kerana ia disiapkan di kilang sebelum dipasang siap di tapak sekolah.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Puad Zarkashi berkata, dengan menggunakan sistem itu, sekolah mampu disiapkan dalam masa singkat di samping kualiti tinggi serta reka bentuk yang menjamin keselesaan pelajar.

‘‘Pembinaannya juga tidak memerlukan pekerja yang ramai bagi menghasilkan komponen atau untuk menyiapkan binaan di sekolah terbabit.

‘‘Ia boleh disiapkan hanya dalam tempoh tujuh bulan bagi pembinaan blok darjah manakala 12 hingga 15 bulan untuk sekolah baru,” katanya di sini hari ini.

Beliau berkata demikian kepada selepas melawat Sekolah Menengah Kebangsaan Putra Perdana yang menjadi sekolah pertama dibina menggunakan IBS.

Menurut Puad, Kementerian Pelajaran sedang melaksanakan 138 projek pembinaan sekolah baru dan blok tambahan menggunakan kaedah itu di seluruh negara yang melibatkan kos RM1.4 bilion bagi tempoh sehingga 2010.

Daripada jumlah itu, katanya, sebanyak 117 buah projek dibina secara pakej dengan melantik empat kontraktor utama manakala 21 projek lagi melalui kontraktor terpilih.

‘‘Setakat ini semua projek disiapkan mengikut jadual. Sebanyak tujuh buah sekolah sudah siap termasuk SMK Putra Perdana yang sudah mula beroperasi 15 Jun lalu dengan permulaan 531 pelajar bagi tingkatan 1 dan 2 membabitkan kos RM26 juta.

‘‘Selepas meninjau sekolah ini, saya amat berpuas hati dengan kualiti pembinaan termasuk reka bentuk yang memberi keselesaan kepada pelajar yang hanya disiapkan selama 10 bulan,” katanya.

Utusan Malaysia Online: 3 Julai 2009

Tiada ulasan: