Rabu, 10 Jun 2009

Guru BI berkualiti perlu di semua sekolah

PENDEKATAN bertanya dulu sebelum melaksanakan adalah langkah proaktif. Walaupun ada yang berpendapat sebaliknya kerana ia menampakkan sikap tidak pasti atau tidak berani.

Saya melihat ia pendekatan pragmatik dan sudah ‘belajar’ daripada bagaimana kekalutan pelaksanaan dasar pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) yang sehingga kini masih belum reda.

Sebagai pendidik, mewajibkan Bahasa Inggeris sebagai mata pelajaran wajib lulus selepas Bahasa Melayu, saya fikir perlu diteliti supaya ia tidak mengetepikan hak segolongan rakyat yang tidak mempunyai kemahiran secukupnya bagi menguasai mata pelajaran berkenaan.

Secara peribadi, saya tidak menolak pentingnya bahasa Inggeris dalam konteks persaingan sejagat pada masa kini. Jika ia mahu dilaksanakan juga, perlu ambil tempoh tertentu bagi memastikan segala keperluan selayaknya dilengkapkan di setiap sekolah. Kemudahan prasarana dan sumber tenaga guru terbaik perlu disediakan, sama ada di luar bandar atau ceruk mana sekalipun sekolah itu.

Apabila sesuatu dasar atau gagasan idea itu dicetuskan, lazimnya ia bermula di sekolah bandar seperti juga pelaksanaan Sekolah Bestari, PPSMI dan Sekolah Kluster. Ia tidak dicetuskan ketika seseorang menteri itu melawat sekolah di ceruk kampung. Walaupun sekali pandang ia menguntungkan pelajar luar bandar, tetapi akhirnya yang mendapat limpahan ‘rahmatnya’ adalah pelajar bandar. Sebagai contoh, pembinaan makmal komputer. Sejak dilaksanakan, ia tidak mendatangkan masalah bagi pelajar di bandar. Malah, sebenarnya sekolah terbabit sudah memiliki makmal komputer sendiri hasil inisiatif sekolah dan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG). Sebaliknya, di luar bandar, sehingga kini masih ada sekolah yang belum mendapat makmal atau sudah ada makmal tetapi tiada komputer.

Justeru, dalam pelaksanaan idea terbaru itu, pelajar luar bandar juga yang akan menerima kesannya. Berapa peratus guru yang mengajar Bahasa Inggeris di luar bandar sememangnya opsyen Bahasa Inggeris? Berapa ramai yang berkhidmat di luar bandar melebihi lima tahun? Kenapa lima tahun? Lazimnya, seseorang itu dianggap menguasai aspek Pedagogical Content Knowledge jika sudah mengajar tiga hingga lima tahun. Berapa ramai pula cikgu yang memeriksa kertas peperiksaan Bahasa Inggeris di sekolah luar bandar. Hal ini penting kerana untuk lulus Bahasa Inggeris peringkat SPM memerlukan guru yang tahu teknik menjawab dengan betul.

Kini, dalam pada dasar PPSMI sedang berjalan di seluruh negara, secara umumnya ada tiga golongan guru pelaksana dasar PPSMI. Pertama, guru yang sememangnya mengajar dalam Bahasa Inggeris sepenuhnya. Kedua, bercampur-campur. Ketiga, langsung tidak menggunakan Bahasa Inggeris. Kelompok pertama lazimnya berada di sekolah bandar dan memang mahir mengajar dalam bahasa Inggeris. Mereka mungkin guru yang agak senior dalam dunia pendidikan. Bagaimanapun, golongan kedua bukan saja tidak mahir mengajar menggunakan bahasa Inggeris, malah mereka sendiri tidak mahir bahasa Inggeris terutama aspek tatabahasa. Walaupun itu satu usaha yang perlu digalakkan berbanding dengan golongan ketiga, ia akan menimbulkan kesan negatif kepada pelajar. Mereka akan terikut-ikut dengan kualiti bahasa Inggeris guru mereka yang sememangnya tidak berkualiti.

Pada hemat saya, belum tiba masanya untuk mewajibkan lulus Bahasa Inggeris kepada calon SPM.

Biarlah lulus, kepujian dan cemerlang dalam Bahasa Inggeris dianggap sebagai nilai tambah kepada pelajar. Jika gagal sekalipun, mereka masih boleh meneruskan cita-cita ke peringkat yang lebih tinggi.

Sehingga kini cukuplah dulu hukuman kepada pelajar yang tidak dapat kepujian dalam Bahasa Melayu.

Mereka tidak boleh masuk ke Tingkatan Enam, bidang pekerjaan dan banyak lagi. Sekali lagi kesan langsungnya akan diterima oleh pelajar pedalaman yang kebanyakannya Melayu.





MALEK SELAMAT,

Johor.

Berita Harian Online: 10 Jun 2009

Tiada ulasan: