Sabtu, 4 Julai 2009

Pelajar adu pengetua miang diusir asrama

Oleh Ramli Hussin
bhkb@bharian.com.my

Masuk bilik penghuni perempuan, berkaraoke hingga 1 pagi

PASIR PUTEH: Seorang pelajar Tingkatan Enam yang juga ketua asrama pelajar digantung dari asrama sekolahnya di bandar ini lebih sebulan lalu kerana membuat laporan salah laku pengetua.

Sumber berkata, pelajar perempuan berusia 19 tahun itu dikenakan tindakan kerana pengetua tidak berpuas hati selepas mengetahui beliau membuat aduan salah lakunya kepada Penolong Kanan Hal Ehwal Pelajar sekolah.

Katanya, pelajar terbabit bertindak demikian demi tanggungjawabnya sebagai ketua asrama yang memastikan keselamatan penghuni perempuan berikutan tiada warden wanita.

“Pelajar terbabit mendakwa sudah lama bersabar melihat pengetua bebas keluar masuk asrama perempuan tanpa mengira masa.

“Lebih memalukan pengetua itu ke asrama mulai jam 9 malam hingga 1 pagi berkaraoke bersama beberapa pelajar perempuan kesayangannya.

“Ketua pelajar terbabit turut mendakwa melihat beberapa lelaki luar keluar masuk kawasan asrama pelajar perempuan yang dilarang kepada semua termasuk guru lelaki jika tiada guru wanita bersama,” katanya di sini, semalam.

Sumber berkata, ketua pelajar terbabit pernah dihambur pelbagai kata-kata kesat oleh pengetua berkenaan di depan rakan pelajar lain kerana tidak berpuas hati terhadap tindakannya membuat laporan salah laku itu.

Sementara itu, pelajar terbabit ketika ditemui di rumahnya, mengesahkan dia digantung dari asrama sejak 17 Mei lalu oleh pengetua dengan alasan membuat laporan tidak berasas.

“Alasan diberikan kerana saya suka menjaga tepi kain orang dan membuat laporan tidak berasas. Namun, saya melaporkan kejadian yang saya lihat sendiri berlaku di asrama.

“Mengikut arahan diterima, saya direhatkan daripada menduduki asrama mulai 17 Mei lalu sehingga ke tarikh diberitahu kelak,” katanya.

Gadis itu berharap dapat kembali tinggal di asrama sekolah kerana beliau akan menghadapi Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) akhir tahun ini.

Sementara itu, ibunya yang enggan namanya disiarkan, berharap anaknya dapat kembali ke asrama untuk memudahkan membuat persiapan menghadapi STPM akhir tahun ini.

“Mana saya nak cari duit untuk perbelanjaan dia berulang alik ke sekolah.

“Saya berharap Jabatan Pelajaran Negeri Kelantan memberi perhatian kepada kes ini supaya anak saya kembali belajar dengan tenang tanpa sebarang tekanan,” katanya.

Berita Harian Online: 4 Julai 2009

Tiada ulasan: