Jumaat, 6 Mac 2009

Warga pendidik perlu bersikap profesional

BANDAR JENGKA 4 Mac – Warga pendidik diminta sentiasa bersikap profesional dan tidak mudah patah semangat dalam meneruskan agenda pendidikan negara sungguhpun berdepan dengan pelbagai kerenah dan masalah disiplin pelajar termasuk gejala buli di sekolah.

Ahli Parlimen Kuala Krau, Datuk Ismail Mohamed Said berkata, warga pendidik sebaliknya perlu memainkan peranan dengan lebih proaktif dalam membina generasi berpendidikan, bermaruah dan berintegriti.

Katanya, para pendidik juga perlu mempertahankan idealisme perjuangan profesion perguruan dengan mengekalkan kredibiliti dan reputasi semasa menjalankan tugas mendidik anak bangsa.

Beliau pada masa sama meminta warga pendidik menjalin kerjasama erat dengan golongan ibu bapa terutama melalui saluran Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) bagi memastikan setiap perancangan yang telah diatur dapat dijalankan dengan lebih berkesan.

“Pendidik dan ibu bapa mempunyai matlamat serupa dan mereka patut saling bekerjasama serta bertukar-tukar maklumat bagi mengelak salah faham.

“Dalam hal ini, organisasi seperti Persatuan Ibu Bapa dan Guru harus dimanfaatkan sebagai platform untuk menyalur dan menyuara pendapat atau teguran membina kepada guru-guru bagi menjayakan misi dan visi sekolah,” katanya.

Ismail menyatakan demikian ketika berucap merasmikan Mesyuarat Agung PIBG Ke-9 Sekolah Menengah Kebangsaan Jengka 16 di sini hari ini.

Utusan Malaysia Online: 5 Mac 2009

Tiada ulasan: