Isnin, 26 Oktober 2009

Insentif sekolah cemerlang


Muhyiddin Yassin (duduk empat dari kiri) bergambar bersama para peserta sebelum menyertai Kejohanan Golf Kebajikan Yayasan Al-Khaadem di Tropicana Golf & Country Resort, Petaling Jaya, Selangor, semalam. Turut kelihatan, Menteri Kerja Raya, Datuk Shaziman Mansor (lima dari kiri) serta Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Awang Adek Hussin (enam dari kiri).


PUTRAJAYA 25 Okt. - Sebanyak tiga hingga empat peratus daripada pengetua atau guru besar dan guru di sesebuah sekolah bakal menikmati insentif istimewa sekiranya mereka berjaya memacu kecemerlangan sekolah bermula tahun depan.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, tawaran baru berbentuk pemberian insentif itu merupakan salah satu Bidang Keberhasilan Utama Nasional (NKRA) yang ditetapkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam pembentangan Bajet 2010 Jumaat lalu kepada pengetua atau guru besar.

Bagaimanapun, kata beliau, bentuk insentif tersebut belum diputuskan lagi dan hanya akan dimaklumkan sebelum akhir tahun ini.

''Tawaran baru ini diberikan supaya pengetua dan guru besar memberi lebih perhatian kepada kepimpinan di sekolah yang tidak hanya bersandar kepada keputusan peperiksaan.

''Pemberian istimewa ini mungkin sama ada berbentuk sebulan atau dua bulan gaji bukan sahaja akan diberikan kepada pengetua atau guru besar tetapi juga untuk guru-guru lain. Ini kerana kejayaan sesebuah sekolah tidak terletak kepada pengetua atau guru besar sahaja tetapi usaha bersama," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Pertandingan Akhir Mighthy Minds National Challenge 2009 anjuran akhbar The Star dan RHB Bank, di sini hari ini.

Dalam pada itu, Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, kementeriannya sedang menggubal kurikulum baru supaya pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik lebih holistik, interaktif dan menyeronokkan.

''Kita akan memberi lebih tumpuan kepada soal kokurikulum, sukan dan aktiviti luar daripada mata pelajaran biasa supaya pelajar lebih menguasai bukan sahaja ilmu tetapi beberapa kemahiran lain supaya dapat membangunkan perwatakan pelajar yang seimbang," katanya.

Mengenai pemberian biasiswa nasional kepada 30 pelajar terbaik berasaskan merit untuk melanjutkan pelajaran ke universiti tersohor dunia, Muhyiddin berkata, ia akan dimulakan tahun depan berdasarkan keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun ini.

Utusan Malaysia Online: 26 Oktober 2009

Tiada ulasan: