Khamis, 29 Oktober 2009

Johor: Guru petang bukan kelas dua

Oleh Amad Bahri Mardi
bhnews@bharian.com.my

Peranan penting didik rermaja jadi insan berguna masa depan

SKUDAI: Guru penolong kanan petang pemimpin penting di sekolah dan bertanggungjawab ke atas kumpulan pelajar yang pada peringkat awal remaja.

Sehubungan itu, 127 Penolong Kanan Petang Johor disaran menjalankan tugas dengan penuh tanggungjawab tanpa memikirkan tugas sebelah petang yang sering dianggap kurang penting.

Pengarah Pelajaran Johor, Sufa’at Tumin, berkata tidak timbul soal penolong kanan petang dan juga guru sidang petang adalah guru kelas kedua dan kurang penting dalam proses membina sahsiah serta menjayakan proses pengajaran dan pembelajaran.

Katanya, peringkat Tingkatan Satu dan Dua tahap kritikal psikologi pelajar itu mula berubah dan bertukar suasana ke alam sekolah menengah.

Justeru, beliau mahu supaya pentadbir sebelah petang yang disokong oleh guru sidang petang menjalankan tugas mereka dengan penuh tanggungjawab untuk memberi asas yang kukuh kepada pelajar terbabit.

“Petang satu suasana saja, tetapi amanah yang guru pikul penting untuk memastikan pelajar awal remaja itu berjaya dibentuk sahsiah dan menyediakan mereka ke arah menjadi pelajar ketrampilan.

“Kumpulan pelajar petang agak unik dan tidak sama seperti pelajar di peringkat menengah atas atau ketika mereka di sekolah rendah. Oleh itu, penting guru memahami psikologi alam remaja dan perkara yang mereka boleh beri fokus atau tidak, ” katanya pada ucaptama Majlis Memperkasa Penolong Kanan Petang sekolah-sekolah negeri Johor di SJK (C) Pu Tze, Skudai.

Selain ucaptama, tiga kertas kerja dibentangkan oleh Pegawai Pelajaran Daerah Johor Bahru, Aminuddin Adam (Kepimpinan Transformasional); Pengetua Cemerlang SMK Jalan Mengkibol, Kluang, Yew Kek Leh (Broken Window); dan Timbalan Ketua Sektor Pengurusan Sekolah, Jasni Omar (Kepimpinan Situasi)

Berita Harian Online: 29 Oktober 2009

Tiada ulasan: