Isnin, 14 September 2009

Kementerian optimis dapat tingkatkan kemahiran murid

KEMENTERIAN Pelajaran optimis usaha membawa masuk guru bahasa Inggeris (BI) dari negara penutur jati untuk ditempatkan di sekolah pedalaman mampu memantapkan penguasaan bahasa berkenaan di kalangan pelajar.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi, berkata proses membawa masuk graduan muda dari beberapa negara sudah dikenal pasti, antaranya Australia, New Zealand, United Kingdom dan Amerika Syarikat.

Beliau berkata, pendekatan itu lebih sesuai kerana sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran (P&P), guru terbabit akan bertutur dalam BI yang secara tidak langsung menggalakkan pelajar menggunakan bahasa sama.

Sambil menjelaskan usaha itu akan dilaksanakan dengan mengambil kira pelbagai kriteria, beliau berkata, selain kelayakan, hanya mereka yang sedia berkhidmat di pedalaman diberi keutamaan.

“Kita melihat proses memperkasakan BI sebagai program menyeluruh, ia tidak hanya memberi tumpuan kepada P&P di sekolah semata-mata.

“Skop pendidikan luas dengan mengambil kira aktiviti luar bilik darjah, antaranya kegiatan kokurikulum yang mampu mewujudkan suasana pembelajaran bahasa secara lebih santai,” katanya.

Mohd Puad berkata, pembabitan guru BI dari negara penutur jati dalam kegiatan kokurikulum juga diutamakan kerana ia peluang mereka mendekati pelajar di luar waktu sekolah.

Dengan cara itu, katanya, ia akan mewujudkan hubungan akrab antara guru terbabit dan pelajar yang secara tidak langsung menggalakkan mereka berkomunikasi dalam bahasa Inggeris.

“Guru berkenaan juga dapat berkongsi maklumat dan kepakaran serta panduan berkesan dalam meningkatkan kemahiran berkomunikasi menggunakan BI dengan tatabahasa dan sebutan yang betul.

“Pendekatan ini secara tidak langsung mewujudkan suasana belajar yang menyeronokkan, selain keadaan muhibah yang diharap dapat memupuk minat serta kesungguhan pelajar,” katanya.

Berita Harian Online: 14 September 2009

Tiada ulasan: