Selasa, 29 September 2009

Kemiskinan bukan penyebab kegagalan

KOTA BHARU – Pelajar dinasihatkan supaya belajar bersungguh-sungguh untuk mengubah masa depan keluarga walaupun berasal dari keluarga miskin.

Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kemumin, Fauziah Mohamed berkata, walaupun kebanyakan pelajar terdiri dalam kalangan keluarga kurang berkemampuan tetapi ia jangan dijadikan sebagai alasan terus tidak berubah.

Menurutnya, pelajar perlu menjadikan penga-laman hidup serta kesusa-han yang ada sekarang untuk lebih berjaya di dalam hidup.

“Saya mahu melihat semua anak murid di sekolah ini berjaya di dalam pendidikan dan boleh membuktikan mereka mampu memperoleh kejayaan seperti mereka yang cemerlang di negeri ini.

“Saya berharap kesukaran kita untuk mendapat sesuatu disebabkan oleh keluarga boleh menjadikan ia sebagai pencetus semangat untuk menjadi insan yang produktif,” katanya kepada Sinar Harian, kelmarin.

Terdahulu beliau bersama kira-kira 135 pelajar yang menerima bantuan Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM) dan 100 penerima zakat di SMK Kemumin sempena Program Majlis Ada Yang Sayang.

Hadir sama menyampaikan wang KWAPM ialah Ketua Wanita UMNO Ba-hagian Pengkalan Chepa, Zarina Eusope.

Fauziah berkata, program berkenaan diadakan untuk membantu meri-ngankan beban pelajar kurang berkemampuan menerusi sumbangan yang diberikan.

“Saya berharap ibu bapa dan pelajar dapat meman-faatkan sumbangan yang diberikan,” katanya.

Sinar Harian: 29 September 2009

Tiada ulasan: