Selasa, 29 September 2009

Calon PMR perlu sedia mental, fizikal

KUANTAN - Pelajar Tingkatan Tiga yang bakal menghadapi Peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) awal bulan depan, dinasihatkan supaya membuat persediaan rapi sebelum menempuh peperiksaan itu.

Yang Dipertua Majlis Guru-Guru Kaunseling Cawangan Pekan, Jamiuddin Kassim berkata, pelajar boleh membuat persediaan dalam beberapa aspek seperti mental dan fizikal.

Menurutnya, persediaan fizikal merangkumi beberapa perkara iaitu akademik manakala aspek mental pula membabitkan penjagaan kesihatan.

“Persediaan ini dilakukan secara berperingkat iaitu beberapa minggu sebelum peperiksaan dan seterusnya.

“Memandangkan pelajar menghadapi PMR minggu depan, mereka boleh melakukan persiapan terakhir dan jangan terlalu tertekan untuk menghadapi hari peperiksaan ini,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Jamiuddin berkata, untuk tempoh seminggu ini, pelajar boleh membuat ulang kaji menggunakan nota kecil atau peta minda.

"Ini kerana ia lebih mudah untuk difahami selain tidak menyukarkan pelajar mengingati fakta penting.

“Mereka (calon PMR) perlu mempraktikkan segala kemahiran diperoleh ketika belajar di kelas bagi membantu mereka lebih tenang dalam menghadapi peperiksaan ini.

“Saya percaya, setiap sekolah membuat pelbagai persediaan dan mereka juga didedahkan dengan teknik menjawab soalan yang betul," katanya.

Beliau berkata, untuk persediaan terakhir, pelajar juga dinasihatkan supaya memilih tempat yang sesuai dan selesa ketika membuat ulang kaji sama ada secara bersendirian ataupun berkumpulan.

"Tempat ulang kaji pelajaran amat penting juga supaya mereka tidak diganggu dengan unsur lain seperti bising yang menyebabkan hilang tumpuan.

"Oleh itu, memilih tempat ulang kaji yang kondusif dan selesa turut mendorong mereka boleh ingati dan memahami subjek yang dipelajari sebelum menjelang peperiksaan itu," katanya.

Jamiuddin turut menasihatkan pelajar menjaga kesihatan dalam tempoh peperiksaan dan mengelak terbabit aktiviti luar yang boleh menjejaskan kesihatan.

“Pelajar disarankan agar bijak memanfaatkan masa dan tidak salah jika mereka mahu bersantai bersama keluarga untuk hilangkan tekanan sebelum menghadapi peperiksaan.

“Bagaimanapun, pelajar tidak digalakkan untuk terlalu berseronok kerana bimbang perkara yang tidak diingini berlaku,” katanya.

Sinar Harian: 29 September 2009

Tiada ulasan: