Selasa, 29 September 2009

Bantu anak yatim, miskin berterusan

REMBAU - Keprihatinan masyarakat berkemampuan membantu menyumbangkan wang ringgit dan keperluan barangan dapur kepada penduduk miskin, anak yatim dan ibu tunggal seharusnya menjadi amalan berterusan.

:Pengetua Sekolah Me-nengah Agama Haji Mohd Yatim, Ulu Gadong, Jamil Othman berkata, usaha murni itu dapat memberi keceriaan dan kegembiraan terutamanya kepada pelajar miskin dan anak yatim yang sememangnya memerlukan perhatian banyak pihak.

Menurutnya, sumbangan diberi dapat meringankan beban ditanggung mereka kerana pemberian itu amat bermakna dan pastinya sangat dihargai.

“Ini menunjukkan walaupun mereka hidup susah namun ada pihak yang prihatin dengan nasib mereka.

“Mungkin apabila dewasa kelak pelajar ini pula akan meneruskan amalan baik ini untuk membantu golongan memerlukan,” katanya.

Jamil berkata, kesanggupan pelbagai pihak turun padang menghulurkan bantuan kepada pelajar membuktikan mereka tidak pernah disisihkan tetapi sentiasa mendapat perhatian daripada orang perseorangan, agensi kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

“Hanya Allah SWT yang boleh membalas budi baik mereka dan semoga segala kebaikan dibalas dengan rahmat-Nya” katanya.

Pada majlis itu, seramai sembilan anak yatim piatu, 42 anak yatim, 20 pelajar miskin dan saudara baru menerima sumbangan wang.

Sinar harian: 29 September 2009

Tiada ulasan: