Rabu, 2 September 2009

Warga guru pindah ke flat baru



PERASU - Flat guru yang pembinaannya dimulakan pertengahan 2008 telah siap Ogos lalu dan boleh diduduki setelah majlis penyerahan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR) kepada pihak sekolah dibuat pada 11 Ogos lalu.

Flat empat tingkat yang mempunyai tiga bilik dan dua bilik air yang dibina atas tanah seluas tiga ekar boleh menempatkan lapan keluarga dengan kos pembinaan RM2.3 juta.

Flat ini telah pun mulai diduduki guru pada 14 Ogos lalu dan perpindahan daripada rumah lama ke rumah baru dilakukan secara gotong-royong.

Majlis kesyukuran dan solat Hajat pula diadakan pada 18 Ogos lalu disertai oleh semua guru dan staf Sekolah Kebangsaan Perasu serta penduduk setempat.

Flat baru ini lebih luas jika hendak serta memberikan keselesaan berbanding rumah guru yang lama diperbuat daripada kayu lama yang sempit.

Sebelum ini guru SK Perasu tinggal di rumah kayu lama yang dibina mulai pada 1986 lagi. Sesetengah guru tinggal secara berkongsi termasuk guru yang telah berkeluarga.

Sekarang guru SK Perasu mempunyai rumah yang cukup untuk menampung 23 guru yang sebelum ini terpaksa tinggal secara berkongsi rumah.

Seorang guru, Rohaza Mohd Sakri, yang juga ibu kepada empat cahaya mata berkata, flat yang baru diduduki ini lebih selesa jika hendak dibandingkan dengan kediaman lama.

Menurutnya, dia telah lama mengharapkan kediaman seperti sekarang.

“Rumah yang baru siap ini lebih luas serta selesa jika hendak dibandingkan dengan kediaman kami yang lama,” katanya.

Sementara itu, seorang lagi guru yang ditemui, Amalina Hussain, 29, ibu kepada dua anak pula berkata, dia merasa lebih selamat berada di rumah baru.

Menurutnya, pembinaan rumah yang luas dan memberikan keselesaan ini sesuai dengan slogan kerajaan dalam memartabatkan profesion perguruan selama ini.

“Sebelum ini kami guru-guru terpaksa tinggal di rumah kayu yang bukan sahaja sempit malah uzur.

“Kediaman yang baru diduduki ini, jauh lebih selamat berbanding kediaman lama,” katanya.

Rasa lebih selamat. Rumah baru selesa, luas dan sesuai dengan slogan kerajaan memartabatkan profesion perguruan. Sebe-lum ini terpaksa tinggal rumah kayu yang sempit dan agak uzur.

Sementara itu, Guru Besar, Zawani Taib berkata, flat ini turut didiami guru daripada Sekolah Kebang-saan Renok baru sejauh 10 kilometer, Sekolah Menen-gah Kebangsaan Chiku Dua sejauh 15 kilometer, kedua-dua isteri mereka mengajar di SK Perasu.

Sinar Harian (Edisi Kelantan): 2 September 2009

Tiada ulasan: