Selasa, 9 Jun 2009

Jangan lahirkan pelajar 'kakaktua'

ISU jumlah subjek yang perlu diambil dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dibincang begitu hangat dan tidak kurang membangkitkan reaksi yang pelbagai. Cetusan Menteri Pelajaran baru-baru ini sebenarnya dilihat mampu mengubah senario sistem pendidikan negara yang begitu menjurus kepada peperiksaan dan melahirkan klon pelajar "kakaktua".

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini kita melihat semacam satu kecenderungan di kalangan sesetengah pelajar berlumba-lumba mengambil begitu banyak subjek dalam peperiksaan khususnya SPM.

Bermula dengan Amalina yang menggegarkan dunia pendidikan negara apabila berjaya meraih 17A1 dalam SPM 2004 dan yang paling terbaharu kejayaan paling cemerlang Nik Nur Madihah anak nelayan dari Kelantan merangkul 20A1 diikuti pula dengan sanjungan dan pujian melangit serta tawaran yang menggunung.

Masyarakat mula membuat persepsi bahawa pelajar yang terbaik ialah mereka yang mampu mengumpul sebanyak-banyak A dalam peperiksaan. Memperoleh sekadar 5A atau 7A apatah lagi 1A tidak lagi dilihat gah berbanding beberapa tahun dulu - ketika pelajar cukup berpuas hati dengan mengambil setakat tujuh atau lapan subjek dalam SPM. Adakah memperolehi 15A dan 20A itu mewajarkan bahawa pelajar itu lebih cemerlang berbanding dengan pelajar yang sekadar mampu meraih 1A? Realitinya tidak begitu.

Berdasarkan maklum balas yang diperolehi daripada IPTA, IPTS dan juga kolej-kolej swasta, begitu ramai pelajar yang cemerlang dalam kertas sebenarnya gagal mempamerkan kemampuan setimpal dengan apa yang mereka perolehi.

Dalam subjek-subjek teknikal misalnya, mereka terpaksa bertungkus lumus di peringkat tahun pertama pengajian sebelum benar-benar dapat menguasai subjek yang ditawarkan kepada mereka.

Sesuatu yang amat kita takuti berlaku selama ini ternyata terjadi. Lantas apalah sangat 15A yang disanjung-sanjung dalam SPM itu kalau ia sebenarnya sekadar A yang tidak menyumbang apa-apa pun dalam pengembangan minda pelajar.

Tidak hairanlah kalau sistem pendidikan kita sering dimomok-momokkan sebagai satu sistem pendidikan yang cuma berjaya melahirkan spesies 'kakaktua' saban tahun.

Secara logiknya, dengan ratusan subjek yang telah dipelajari dan dicerna selama enam tahun di sekolah rendah, kemudiannya lima tahun lagi di sekolah menengah, ditambah lagi beberapa tahun di pusat pengajian tinggi, seorang lepasan universiti sepatutnya boleh bertingkah tutur penuh yakin di depan panel penemu duga. Namun realitinya tidak begitu.

Selalu kita dengar graduan gagal mempamerkan kehebatan mereka setanding dengan kehebatan mereka mengumpulkan sedemikian banyak bilangan A di kertas. Justeru sejak dari dulu lagi penulis selalu percaya gah di kertas tidak semestinya gah di hamparan.

Ketaksuban kita dalam memberi penekanan kepada belajar untuk lulus dan cemerlang dalam peperiksaan mengalpakan kita kepada keperluan yang lebih penting - pembinaan personaliti, penjanaan dan pembentukan minda pelajar supaya mampu berfikir secara kritis.

Kita sibuk menyumbatkan sekian banyak input dan data dalam minda pelajar untuk dihafal yang pada akhirnya menghasilkan pelajar yang tidak lebih seperti seekor kakaktua yang cukup terlatih.

Pastinya belum cukup terlambat untuk menilai semula dan meletakkan sistem pendidikan kita di atas landasan yang betul dan mengemudinya ke arah satu hala tuju yang bukan sahaja berupaya menghasilkan klon pelajar yang bijak dan berilmu. Juga mampu menjana minda selain berakhlak mulia dalam mendepani tekanan dan cabaran yang semakin kompleks kini.

Tujuan dan matlamat pendidikan itu sendiri perlu difahami dengan jelas dan seharusnya dilihat dalam konteks pembinaan pelajar yang diharapkan dan tentunya seperti yang dihasratkan secara jelas dalam Falsafah Pendidikan Negara iaitu penekanan kepada aspek intelek, rohani, emosi dan jasmani.

Pendidikan tidak lagi wajar dilihat dari sudut yang sempit - subjek apa yang perlu diajar dan berapa banyak subjek yang perlu diambil oleh pelajar untuk peperiksaan. Sebaliknya pendidikan itu sepatutnya bertujuan untuk mendidik dan menghasilkan manusia yang sempurna.

Cukup-cukuplah mendewa-dewakan seorang dua pelajar yang merangkul sederet A saban tahun ketika keputusan SPM diumumkan. Sebaliknya sama-sama kita menggembleng tenaga untuk melahirkan pelajar-pelajar yang dapat kita pertaruhkan tanggungjawab untuk mewarisi sebuah negara bangsa masa depan.

Penulis ialah Pensyarah Fakulti Pengurusan

Perniagaan, UiTM Segamat, Johor.

Utusan Malaysia Online: 9 Jun 2009

Tiada ulasan: