Jumaat, 4 September 2009

Periksa suhu calon UPSR

Oleh Umi Nadirah Abdul Rahman
uminadirah@bharian.com.my


Datuk Dr Wee Ka Siong

Elak wabak H1N1 jangkiti 500,000 murid

JOHOR BAHRU: Kira-kira 500,000 murid yang akan menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) minggu depan wajib menjalani ujian suhu badan sebelum menduduki peperiksaan itu sebagai langkah mengelak penularan wabak Influenza A(H1N1) atau selesema babi.

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong, berkata kementerian dalam mesyuarat semalam memutuskan semua calon UPSR bermula Selasa ini perlu menjalani pemeriksaan itu dan mereka yang suhu badan melebihi 37.5 darjah Celsius akan diasingkan.

"Mereka yang suhu badan melebihi 37.5 darjah celsius hanya dibenarkan mengambil peperiksaan di tempat berasingan yang akan diatur pihak sekolah.

"Sebuah bilik pengasingan akan diwujudkan di semua pusat peperiksaan, jauh daripada dewan utama peperiksaan.

"Pengawas akan menggunakan alat infra-merah untuk mengambil suhu badan calon. Prosesnya yang cepat dan tepat tidak akan menjejaskan peperiksaan," kepada pemberita selepas pelancaran kempen mencegah H1N1, di sebuah pusat beli-belah, di sini semalam.

Berhubung kes pelajar yang tidak sihat dan perlu dimasukkan ke hospital, Wee berkata mereka akan dibenarkan menduduki peperiksaan pada tarikh lain di bawah pengawasan khas.

Wee juga berkata, semua 32,000 pengawas peperiksaan UPSR di seluruh negara akan dibekalkan pelarut sanitizer dan penutup mulut serta hidung untuk mengelakkan penularan penyakit itu.

Beliau berkata, kementerian juga akan mengguna pakai kaedah sama untuk semua peperiksaan utama seperti Penilaian Menengah Rendah (PMR), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM).

Berita Harian Online: 4 September 2009

Tiada ulasan: